Päivän opiskelujuttuja aiheesta Ympäristötekniikka
Kokeessa on vain yksi tehtävä:
Tehtävänä on kirjoittaa pohdiskeleva essee, joka käsittelee liikenteen aiheuttamia ympäristövaikutuksia ja keinoja vaikutusten hallintaan. Essee muodostaa yhteenvedon asioista, jotka esseen kirjoittajan mielestä ovat olleet oleellisia opintojakson aikana käsitellyissä asioissa.
Naputtelin tekstin valmiiksi, nyt täytyy vaan muistaa kaikki että voi sitten kokeessa tuon kirjoittaa...
Liikenteen ympäristövaikutukset ja keinoja niiden hallintaan
Liikenteen ympäristövaikutuksiin luetaan perinteisesti
erilaiset kasvihuonekaasujen päästöt, meluhäiriö sekä tärinä. Liikenneväylien
rakentaminen ja kunnossapito kuluttaa luonnonvaroja ja tuottaa päästöjä. Suomen
kasvihuonepäästöistä liikenne aiheuttaa laskentatavasta ja yhdisteestä riippuen
20 - 60%. Kuitenkin on huomioitava että globaalissa mittakaavassa Suomen
liikenteen osuus päästöistä on noin 0,005 %. Suomen tilanteeseen vaikuttaa olennaisesti
paikalliset erityisolosuhteet kuten kylmä ilmasto sekä suuri ja harvaanasuttu
maa. Mainituista olosuhteista ainoastaan asumistiheyteen voidaan vaikuttaa
ilman ulkopuolista toimijaa. Radikaalina Endlösung tyyppisenä ratkaisuna on
asujaimisto pudottaminen tasolle nolla. (Idean isä Josef Stalin: ”Ongelma on
ihminen, ei ihmistä ei ongelmaa”) Äärimmäisenä tehokkuusvaihtoehtona voitaisiin
pitää koko kansan kokoamista yhteen suureen asumiskeskittymään jossa jokainen
kortteli tarjoaisi korttelin asukkaille perustoiminnot niin ravinnon, työn kuin
viihteen puolella. Ravinto tuotettaisiin erilaisilla synteettisillä
leväviljelmillä ja loppuosa maasta jätettäisiin luonnontilaan sekä pienille
roboteilla toimiville viljelyksille. (Idea alkujaan Isaac Asimov: Teräsluolat)
Tässä mallissa liikkuminen voidaan minimoida koska kaikki palvelut ovat
muutaman askeleen päässä joten liikenne ei aiheuta haitallisia
ympäristövaikutuksia. Energian tuotto tapahtuu 4:nen sukupolven GIF/torium-reaktoreilla.
Kuitenkin jos tavoitteena on pitää koko maa asuttuna ja
mahdollistaa ihmisarvoinen elämä myös maaseudulla liikenteen
ympäristövaikutuksia pienentäen vaihtoehdoiksi jäävät joko elämänrytmin
muuttaminen vähemmän hektiseksi tai siirtyminen vaihtoehtoisiin
polttoaineisiin. Vaihtoehtoisista liikkumisen energianlähteistä sähkö on
ongelmallinen koska jo tällä hetkellä suuri osa Suomessa käytetystä sähköstä on
tuontitavaraa joten sähköautojen lataaminen edellyttäisi paria suurta
ydinvoimalaa ja sähköverkkoa joka kestää vaadittavan kuormituksen (taas saadaan
joulun tienoilla kuulla toiveita että kaikki eivät paistaisi kinkkua samaan
aikaan ja napsauttaisi sähkösaunaa päälle samoilla kellonlyömillä). Muina
vaihtoehtoina olisi etanoli, biokaasu tai vety. Näiden kaikkien perimmäisenä
ongelmana on tarve ajoneuvokannan uusimiseen lisäksi kaasuvaihtoehdoissa myös
jakeluinfrastruktuurin uusimisen tarve. Kaikki vaihtoehdot vaativat valtion
tietoista panostusta ja ahneuden hillintää, autokanta saataisiin uudistumaan
nollaamalla tietynmittaiseksi siirtymäajaksi (tilapäinen) autovero
vaihtoehtoista polttoainetta käyttäviltä ajoneuvoilta tukien valittua
polttoainevaihtoehtoa. Ajoneuvokannan uusiutuessa jakeluverkko lähtisi
kehittymään ja verohelpotuksin voitaisiin tukea syrjäisempien alueiden infran
kehittämistä.
Lopuksi ennen Suomalaisten elämän ylenpalttista lisää vaikeuttamista
reality check, vuoden 1990 tilastojen mukaan koko valtion hiilidioksidipäästöt
olivat n. 0,25% koko maailman hiilidioksidipäästöistä joten edes mainittu
Endlösung ratkaisu ei ihmeemmin tilannetta heilauttaisi mihinkään suuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti