torstai 6. kesäkuuta 2013

Asian vierestä

Silmääni pikkuiseen sattui oheinen uutispläjäys. Tärkeää ja painavaa asiaa varmaan jonkun mielestä, itselläni pistää silmään jonkinasteinen tarkoitushakuisuus. Uutisessa ei mainita mitään lähtötasoista eikä  niiden erojen syistä, kauhistellaan vain muutoksen hitautta. Voisi pohtia ohimennen vaikka sellaista pikkuseikkaa että Epsanjassa kuolee parituhatta vuodessa ja Suomessa 200 niin onhan paljon helpompaa vähentää suuresta joukosta pois nippu onnettomuuksia. Tähän sitten joku voi todeta että seonnut blokisti unohti maiden kokoeron, ei unohtanut, sekopäinen blokisti muistaa vielä erinomaisesti trafin moottoripyöräuutisoinnin kuinka onnettomuudet ovat lisääntyneet. Kun huomautettiin että pyöräkanta on kasvanut enemmän kuin onnettomuudet trafi vastasi tiedottajan suulla että sillä ei ole merkitystä vaan ainoastaan absoluuttisilla onnettomuuksilla. Samahan tulee tuosta uutisestakin esille, moottoripyöräonnettomuudet ovat kasvaneet kaksinkertaisiksi samaan aikaan kun moottoripyöräkanta on kasvanut 2.5-kertaiseksi, eli onnettomuuksissa on tapahtunut vähenemistä mutta silti motoristit ovat syyllisiä kaikkeen. Mitään syytä onnettomuuksissa ei voi missään tapauksessa olla vanhentuneella autokannalla, surkeilla liikennejärjestelyillä tai rappeutuvalla tieverkostolla.
Jos tuota tilastojen kauhistelua pitäisi vähentää niin ensimmäiseksi voisi koittaa vaikkapa sitä että tilastointi muutettaisiin yhteneväksi muiden pohjoismaiden kanssa, eli siivottaisiin pois itsemurhat ja sairaskohtaukset. Sitten todettaisiin yllättäen että ollaankin jo melkein tavoitteessa ja voitaisiin keskittyä suurimpaan ongelmaan joksi jäisi alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen. Tämä ei kuitenkaan käy koska virallisen totuuden ™ mukaan ylinopeus on kaiken pahan alku ja juuri ja se tuottaa mukavasti rahaa valtion kassaan. Niimpä tämä hutkimus onkin suoraan trafin/liikenneministeriön/VM:n märkien päiväunien täyttymys, turvallisuus-helppo myydä koomalampaille, ylinopeus-kaiken pahan alku ja juuri ==> alhaisemmat nopeurajoitukset ==> lisää sakkotuloja ==> tiestö kuluu vähemmän ==> kunnossapitoluokka voidaan laskea ==> säästyvät rahat voidaan lahjoittaa esim. kreikalle. Lisäetuna saadaan tuhat sydänkohtausta silkasta turhautumisesta kun kiire painaa päälle mutta teillä pitää nyssyttää niin hidasta vauhtia etteivät kukat irtoa yhdestäkään hatusta. Jostain kumman syystä muuten Tanska on saanut kehuja onnettomuuksien vähentämisestä vaikka siellä nostettiin nopeusrajoituksia.... outoa....

Ei kommentteja: