keskiviikko 27. tammikuuta 2010

Uusi vuosi ja uudet kujeet. Pyörämessuja Lahdessa odotellessa sattui silmiin muutama kiinnostava uutinen. Ensimmäisenä tilastokeskuksen työikäisten (15-64 v.) yleisimmät kuolemansyyt joka näyttää kiinnostavalta, varsinkin kun liikenneturha jatkuvasti toitottaa nollatoleranssia. Kun katsoo tilastoa niin väkisinkin tulee mieleen että taas ammutaan tykillä hyttystä, koko maaliikenteen tapaturmissa kuolleiden määrä on 268 henkeä joka tietysti sisältää muitakin kuin vain tieliikenteessä kuolleita. Samaan aikaan kuningas alkoholi tappoi 1796 henkeä ja jo tavallisissa kaatumisissa menetti henkensä 245 ihmistä. Olisikohan tuossa valossa kenties helpompia tapoja säästää ihmishenkiä? Mahdollisesti mutta silloin ongelmaksi tulisi se että ei saataisi verotuloja viinasta eikä olisi abstraktin vaaran varjolla mahdollisuutta nylkeä autoilijoita. Tuohon nylkemiseen viittaa pari muuta lehdissä ollutta uutista. Ensimmäisenä liikennesakkojen määrä jossa todetaan että suurin osa sakoista tuli automaattisen liikennevalvonnan tuloksena. Rahaa kerätään mutta todelliseen liikenneturvallisuuteen vaikutus on korkeintaan marginaalinen. Myös muistelen että jossain tutkimuksessa todettiin peräänajojen lisääntyneen kameravalvotuilla teillä 22%. Tähän samaan liittyy uutinen rikosten selvitysprosentista joka ilmeisesti pohjaa siihen että riittää kun poliisi osaa lukea valokuvasta rekisterinumeron ja lähettää sakkolapun, rikos selvitetty.

Ei kommentteja: