torstai 7. toukokuuta 2015

Mä lehdet luin...

Ja sitten luettuihin juttuihin, Ouluzone on päässyt valitusten kohteeksi. Valittajina näkyvät olevan joku yksityishenkilö ja lähialueen homeenvärinen yhdistys. Kyseessä lienee perinteinen kateus voittaa kiiman tyyppinen mielenilmaus, koska jos minä en tuota harrasta niin eipä silloin kenelläkään muullakaan pitäsi olla minkäänlaista oikeutta moista harrastaa tai sitten kyseessä voi olla perinteinen homeenvärinen yksityisautoilun vastustus joka tietysti unohtuu siinä vaiheessa kun on tilaisuus ajaa yksityisautolla 300 km tähyilemään kiikarilla luttasnakuttajan soidinmenoja. No kunhan nyt muutama vuosi lisää saadaan odotella KHO:n ratkaisuja aiheesta niin varmasti on saatu vastaava operointiyhtiö mukavasti ongelmiin ja rata seisomaan käyttämättömänä ja huoltamattomana.
Onneksi myös veromaksajien rahaa saadaan poltettua oikein mukavasti turhaan vinkumiseen ja samalla tuotettua muutama hyllymetri paperia.... mahtavatko vihreät ollenkaan ajatella kuinka moni pöllö menettää asuinpaikkansa metsässä joka pitää kaataa että saadaan paperia jolle voidaan kirjata homeenväristen jatkuva vinkuminen muiden ihmisten elämästä ja harrasteista...
Kun kerran ratkaisuja pitää esittää niin yksi voisi olla 1000€ maksu valituksesta, jos valitus menee läpi niin rahat palautetaan, jos ei niin ne siirtyvät valtion pohjattoman kassa täytteeksi. Tämä saattaisi pikkuisen hillitä intoa tehdä valituksia ihan vain kiusantekomielessä.
Toisena sattui silmään juttua alinopeudesta, juttuun haastateltu poliisi oli ilmeisesti se joka osaa kirjoittaa tai sitten muutenvain pitää yllä virallisen totuuden linjaa. Jos alinopeus ei aiheuta vaaraa mutta ohittaminen aiheuttaa niin äkkiseltään tulisi mieleen kysyä saataisivatko nämä alinopeudella ajavat kenties mitenkään aiheuttaa niitä ohitustarpeita. Lisäksi kannattaa tutustua sellaiseen käsitteeseen kuin Solomon curve joka ihan tutkittuna tietona osoittaa alinopeuden vaaroja ja varsinkin sen että pieni ylinopeus on vaarattomampaa kuin vastaavan suuruinen alinopeus. Paitsi että tämähän ei tietysti voi pitää paikkaansa koska asiasta on liikenne- viestintä ja vittuiluministeriön päätös että tämäntyyppinen tutkittu tieto ei pidä suomessa paikkaansa koska vain ylinopeus on vaarallista, mainittua kantaa tukee myös ymparistö- ja elämänvaikeuttamisministeriö.
Yhtenä ratkaisuna voisi olla että vihdoinkin alettaisiin ymmärtämään käsite tilannenopeus ja se että sen pitää voida joustaa molempiin suuntiin sen sijaan että sokeana tuijotetaan tienpielessä olevaa tikkaria ja varmuuden vuoksi jarrutettaan jokaiseen kameratolppaan,... Tosin ei ole mahdollista koska silloin jäisi sakkotulojen kohdalle budjettiin aukko ja liikenne voisi muuttua sujuvammaksi.
Seuraavana joku nostaa esiin onnettomuudet ja nopeuden vaikutuksen, tämähän on tietysti ihan perusfysiikkaa joka lienee jokaiselle itsestään selvää mutta... otetaan tähän pikkuinen laskutehtävä: Tiejaksolla (25 km) tapahtuu keskimäärin 6 henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa. KVL (keskivuorokausiliikenne) on 8000, josta 600 on raskaita ajoneuvoja. Nopeusrajoitus on 100 km/h.
Paljonko liikenteen vuotuiset aikakustannukset muuttuvat, jos nopeusrajoitus lasketaan 80 km/h (oletus: ei vaikuta raskaisiin ajoneuvoihin) sekä paljonko tieosuuden vuotuiset onnettomuuskustannukset muuttuvat, jos nopeuden aleneminen vähentää henkilövahinko-onnettomuuksien määrää 35%...
Hmmmm… ajoaika tiejaksolla muuttuu 0,25 h -> 0,3125 h mistä seuraa vuositasolla 7400 ajoneuvoa * 365 päivää * 0,0625 h/auto eli 168 812,5 h ajoajan pitenemistä. Tämä kun puolestaan kerrotaan taulukosta otetulla ajoneuvon aikakustannuksella 15,16 €/tunti saadaan siis nopeusrajoituksen laskemisen hinnaksi 2,56 M€.
Tämä selvä ja sitten eteenpäin eli henkilövahingot laskevat 35% joka tarkoittaa -2,1 henkilövahinkoa vuodessa, samasta liikenneviraston taulukosta saadaan tietää että henkilövahinko-onnettomuus maksaa keskimäärin 492 632 € joten kertomalla luvut keskenään nähdään onnettomuuskustannusten vähenevän 1,03 M€. Joten laskemalla nopeusrajoitusta saatiin siis aikaiseksi noin 1,5 M€ ylimääräiset kustannukset. Mainittu tie voisi olla lähes mikä vain valtatie ja luvut ovat taulukoista joita käytetään liikennetalouden kustannuslaskennassa

Ei kommentteja: